Zorgelijkjes

Over de zachte kant van zorginnovatie

Twittergebruik ziekenhuizen stijgt flink 16 maart 2011

Ziekenhuizen zijn de laatste 6 maanden flink veel actiever geworden op Twitter. Waren er in september 2010 nog maar 30 ziekenhuizen die met enige regelmaat twitterden,  medio maart 2011 zijn het er al 53. Dat is een stijging met circa 77 procent van bijna 33 procent 09/2010 naar bijna 58 procent nu! Het Maasstad Ziekenhuis was bij de vorige meting de enige echt interactieve Twitteraar en heeft dit tot aan deze meting volgehouden. Bovendien zijn vijftien andere ziekenhuizen in meerdere of mindere mate interactief aan het twitteren: zij zenden niet alleen hun eigen nieuws de wereld in, maar beantwoorden ook regelmatig vragen van volgers of voeren er gesprekken mee.

Het overgrote deel van de ziekenhuizen gebruikt hun corporate account nu vooral om hun eigen nieuws te verspreiden. En soms ook om volgers op de hoogte te houden van nieuws uit andere bronnen. Dit kan gaan over medische nieuwtjes of over politiek of ander nieuws over de zorg. In totaal hebben nu 70 van de 92 ziekenhuizen een Twitteraccount (was 42 in september 2010). Daarvan zijn er echter elf met een inactief account (geen tweets of slechts een een enkele tweet bij aanvang) en zes die een kortere of langere periode in 2010 hebben getwitterd en rond de jaarwisseling zijn gestopt.

Meerdere accounts

Het aantal ziekenhuizen dat meerdere accounts gebruikt is niet sterk toegenomen. De meesten hebben slechts één account. En dat is begrijpelijk gezien de kans op verwarring. Een enkeling heeft wel een tweede account voor personeelswerving. Verder is merkbaar dat steeds vaker vakgroepen, individuele artsen of andere ziekenhuisprofessionals aan het twitteren slaan. Waar ik vorig jaar nog maar 67 account volgde met mijn Twitterlijst ziekenhuizen, volg ik er nu al 167. Inspiratie voor het gebruik van Twitter in de gezondheidszorg is te vinden in het blog van Phil Baumann: 140 Healthcare uses for Twitter.

SoMe en website

In 2010 was op de homepage van bijna geen enkel ziekenhuis nog een vermelding van sociale media te vinden. Inmiddels is ook daar verandering in gekomen. Maar toch maakt minder dan de helft van de 53 actieve ziekenhuizen melding van hun Twitteraccount op hun homepage (dieper in de site is niet gezocht): 13 van de zenders en 13 van de interactieven.

Overige SoMe

In mijn vorige blog over social-mediagebruik van ziekenhuizen heb ik ook een analyse gemaakt van het gebruik van LinkedIn. Dat heb ik voor dit blog niet gedaan en zal op een latere datum gebeuren. Wel heb ik nu gekeken naar de vermelding van andere social media op de homepage van de website van ziekenhuizen. Overigens zegt dat niets over het werkelijke gebruik van de overige social media. Ze kunnen immers best gewoon gebruikt worden, maar niet op de homepage staan vermeld.

Slechts twee ziekenhuizen gebruiken zes verschillende social media: Twitter, Hyves, FaceBook, LinkedIn, YouTube, en Picasa. Dit zijn voorlopers Maasstad Ziekenhuis en Maxima Medisch Centrum. Hun actieve SoMe-beleid vertaal zich ook in de hoogste volgersscores onder ziekenhuizen op Twitter. Het HagaZiekenhuis en Ziekenhuis Gelderse Vallei volgen met vier social media. Medisch Centrum Haaglanden, Diaconessenhuis Leiden, Rode Kruis Ziekenhuis vermelden er drie. Het Flevoziekenhuis, het Meander Medisch Centrum, het Meander Medisch Centrum, het OLVG, de St. Anna Zorggroep en het TweeSteden Ziekenhuis elk twee. Veertien ziekenhuizen vermelden er slechts één: Twitter. Twitter blijkt daarmee het meest vermeld plus gebruikt door ziekenhuizen. LinkedIn is volgens de cijfers van september 2010 en de te verwachten stijging waarschijnlijk het meest gebruikt, maar wordt nauwelijks vermeld op de homepage. Opvallende afwezige in dit lijstje is overigens tot mijn verbazing het UMC St Radboud die – ondanks het uitstekende Zorg 2.0 ambassadeurschap vanuit het eigen REshape & Innovation Centre – op de homepage geen melding maakt van de eigen social-media-accounts op bijvoorbeeld Youtube en LinkedIn .

Tot slot heb ik nog gekeken of de kwaliteit van het gebruik van social media gerelateerd kan worden aan de ranking van de websites van ziekenhuizen in de Zorgwebmonitor. Dit blijkt niet het geval. Eerder kan gezegd worden dat daar de middenmoters qua actief gebruik van social media beter scoren dan de koplopers.

NB. Je kunt mijn Twitterlijst ziekenhuizen gaan volgen als je zelf een Twitter-account hebt.

Voor gegevens over social-mediagebruik van ziekenhuizen in andere Europese landen: http://hospitalseu.wordpress.com/

© 2011 Harriët Messing

 

15 Responses to “Twittergebruik ziekenhuizen stijgt flink”

  1. Marc Marinus Says:

    kleine aanvulling, het St. Elisabeth Ziekenhuis Tilburg maakt stevig gebruik van sociale media maar komt in uw overzicht helaas niet voor. Wij zijn actief op Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn (deelname aan verscheidene groepen), YouTube, Scribd en SlideShare. Geven er alleen – buiten twitter – nog geen echte ruchtbaarheid aan; dit gaat binnenkort veranderen.

    • Geachte heer/mevrouw,

      In mijn spreadsheet staat dat het Elisabeth actief is op Twitter, dat het
      dit ook op de HOMEPAGE meldt, maar de overige social media staan daar (nog)
      niet. Ik heb niet dieper gekeken dan de homepage. Ik zeg ik ook letterlijk
      in het artikel dat dit niet betekent dat ziekenhuizen deze media dan niet
      gebruiken. Het artikel geeft dus alleen een overzicht van ziekenhuizen die
      de verschillende social media WEL op hun homepage hebben staan.

      Goed dat u dit binnenkort gaat veranderen. Crossmediaal werken lijkt me erg
      zinvol. Over circa een half jaar ga ik dit onderzoek weer doen, dus u kunt
      me eventueel zelf melden wanneer het er wel op komt, als u dat wilt.

      Hartelijke groeten,

      Harriët Messing

  2. een weer een prima blog Harriet !!

    twee dingen :
    1. met 1 klik vd homepage staan onze meest gebruikte SoMe verwijzingen onder kopje over het UMC St Radboud, wellicht moeten we dat elders neerzetten http://www.umcn.nl/OverUMCstRadboud/Pages/default.aspx

    2 je verwijst naar ons eigen onderzoek (HospitalsEu) laatste stand van zaken in NL en EU : http://www.tedxmaastricht.nl/2011/03/use-of-social-media-in-hospitals-in-europe-is-taking-off/

  3. Marc Marinus Says:

    Dank voor je reactie – natuurlijk juist niet de spreadsheet gevonden .. ;-(
    Moeten we de homepage ‘ns verbouwen. Ben het met Lucien op 2 punten eens: Prima blog èn probleem dat je de homepage zo ‘Lean’ en snel mogelijk wilt houden. Mmmhh.

    Vriendelijke groet.

  4. Goed blog, Harriet! in het kader van Familieparticipatie ben ik bezig de mogelijkheden te bekijken voor de inzet van social media door verpleeg- en verzorgingshuizen. Ook heb ik samen met studenten radboud universiteit onderzoek gedaan naar websites van zorginstellingen en de plek van de familie hierin. Ik hou me aanbevolen voor goede voorbeelden van inzet social media in zorginstellingen.

    • Hi Yvonne,
      Ik heb helaas (nog) weinig zicht op Twittergebruik van anderssoortige zorginstellingen dan ziekenhuizen. Ik probeer wel alles en iedereen uit de zorg die ik tegenkom op Twitter via mijn lijsten te volgen. Onder ‘Inspiratie’ op mijn website zie je een overzicht van die Twitterlijsten. Daar mag je gerust gebruik van maken. En als jij hierin verder komt, hoor ik er uiteraard ook graag meer over! Succes met het onderzoek.
      Hartelijke groet,
      Harriët

  5. Ik mis toch organisaties die ook al wat verder zijn;) zoals het Universitair Medisch Centrum Groningen
    Hyves http://www.umcg.hyves.nl
    Twitter http://www.twitter.com/umcgbanen
    LinkedIn http://www.linkedin.com (trefwoord: umcg)
    Facebook http://www.facebook.com/umcgroningen
    You Tube http://www.youtube.com (trefwoord: umcg beroepen)

    • Beste Sita,

      Het blogartikel is een samenvatting. Het voert te ver iedereen te noemen. In
      het kader van ‘be good and tell it’ heb ik op de homepage van jullie site
      geen vermeldingen/logo’s van de door jullie gebruikte social media gevonden.
      Ik ben sites niet gaan ddorzoeken op links naar social media. De discussie
      over social media wel of niet op de homepage is hieronder met Lucien Engelen
      al gestart. Ik ben toch van ‘gemak staat voorop’. Ik zou zelf links naar
      andere plekken op het internet waar jullie info publiceren niet te diep
      wegstoppen. Ben benieuwd waar jullie deze info nu hebben staan en welke
      afwegingen jullie daarin hebben gemaakt.

      Hartelijke groeten,

      Harriët

  6. Hallo Harriet,

    Goed om te lezen op je blog dat ziekenhuizen steeds meer te vinden zijn op social media. Net als een aantal andere ziekenhuizen zijn wij wel degelijk actief, maar helaas niet meegenomen in je onderzoek. Kennelijk was niet direct duidelijk op onze site waar wij actief zijn. We hebben dit als aanleiding genomen om nu prominent op onze homepage kenbaar te maken op welke social media Rijnstate te vinden is. Want we twitteren, facebooken, hyven en youtuben wat af :-)

    Vriendelijke groet!

    • Hi Kim en Annette,
      Jullie zijn zeker wel meegenomen in het onderzoek, maar zoals ik al een paar keer heb uitgelegd, heb ik alleen naar homepages gekeken. Ik zal jullie SoMe nu aanvullen in mijn spreadsheet en dan staan jullie de volgende keer over een half jaar wel noemen. Goed dat jullie het zo alert meteen aangepast hebben!
      Succes met jullie goede werk, want ik ben wel fan van Rijnstate ;)
      Hartelijke groeten,
      Harriët


Geef een reactie

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 116 andere volgers