ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

Volg patiënt bij pijnbestrijding 31 oktober 2011

In eigen kring hoor en zie ik momenteel regelmatig het verschil tussen patiëntvolgende pijnbestrijding en pijnbestrijding waarbij de arts uitgaat van eigen aannames over hoeveel pijn een patiënt kan hebben. In dat laatste geval neemt hij de patiënt dus niet serieus. Ik zie wat dat doet met de patiënt zelf en diens vertrouwen in de arts. En word daar verdrietig van, want het is zo onnodig. Daarom vind ik het onderzoek van Sivera Berben ook zo relevant voor ALLE artsen en verpleegkundigen. Uit haar onderzoek komt dat zorgverleners vooral volgend moeten zijn in wat patiënten aangeven als pijnniveau in de ambulance en op de SEH. En dat het pijnniveau op meerdere momenten met een adequaat instrument gemeten moet worden: de Numeric Rating Scale. Meten, samen beslissen en goed communiceren over wat je gaat doen. Dat zorgt ervoor dat patiënten meer controle en regie ervaren en dat zo angst en stress – die de pijnervaring negatief kunnen beïnvloeden – gereduceerd worden

Uit haar onderzoek naar pijnbestrijding in de keten van de spoedeisende zorg blijkt dat 70 procent van de patiënten in de ambulance pijn heeft en dat 80 procent van de patiënten de SEH zelfs verlaat met pijn. Dat kan beter en daarvoor is de Richtlijn ‘Pijn behandeling bij traumapatiënten in de spoedzorg’ ontwikkeld met 81 aanbevelingen (verkrijgbaar via www.nvshv.nl). Zij schreef (i.s.m. ZORGdotCOM) ook een toegankelijke gids voor verpleegkundigen ‘Pijn bij Trauma – Gids voor pijnbestrijding in de spoedzorg’ (verkrijgbaar als boek en e-book) en er komt nog een app om hen te helpen bij de toepassing van de richtlijn.

In dit filmpje vertelt Sivera hier ook zelf over:

©2011 Harriët Messing

 

3 Responses to “Volg patiënt bij pijnbestrijding”

  1. Dit is een goed voorbeeld van het belang om de patiënt centraal te stellen en te vragen hoe deze iets ervaart en wat de patiënt wil, in plaats van te handelen zonder overleg. Communicatie dient te gaan met de patiënt en niet over de patiënt.

  2. Hoe belangrijk kan pijnbestrijding en een juiste inschatting ervan zijn? Pijn is NOOIT nodig. Pijn maakt agressief. Pijn maakt ongelukkig. Pijn zorgt voor angst en onzekerheid. Pijn stimuleert terughoudendheid. Pijn veroorzaakt verzaken therapietrouw etc. etc. Geef elke pijn geen kans en zorg voor een goede pijnbegeleiding is wat ik hieruit begrijp. Ongelooflijk belangrijk om deze zaken onder controle te krijgen maar vooral te houden. Hoe jammer dat behandelaars zo vaak pijn onterecht afdoen. Luiheid? Laksheid? Gebrek aan empathie? Mindermenselijkheid? Slordigheid? De behandelaar mag het zeggen. Een ding is ZEKER. Krijgt een behandelaar een keer zelf pijn dan gaat de knop om en dat gun je niemand maar nu wel een beetje. Onze taak zaken ook beter te visualiseren en zichtbaar te maken. Hierdoor reduceert men ook het schaamtegevoel voor kinderachtigheid. Minder pijn stimuleert ook betere genezing. Ik durf als leek maar al jaren actief in de zorg, te beweren dat pijn domweg NIET nodig is. Chapeau voor dit initiatief en voorspoed en kracht gewenst naar steeds beter!

  3. Fred Dijk Says:

    In beginsel vind ik ook: communiceren met de cliënt. Maar ik zie `samen beslissen en communiceren’ niet altijd voor mogelijk in een ambulance.
    Dat Pijn niet nodig is, zoals Frits vd Sman beweert, vind ik echt te kort door de bocht. Pijn is een deel van het (en mijn) leven. Onnodig méér pijn, onnodig toegebrachte pijn, dáár kan en moet je iets mee / aan doen. Beetje meer nuancering graag.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s