ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

MijnOnlineHuisarts 30 augustus 2012

Filed under: eHealth — harrietmessing @ 9:00 am
Tags: ,

Eén van de tijdslurpers voor huisartsen is de zorgvraag van mensen die niets ernstigs hebben, maar even een vraag beantwoord willen hebben of gerustgesteld willen worden. Zo had ik ooit een mevrouw voor me die alleen van de dokter wilde weten of ze een ei bij de bami mocht. Ze was de week ervoor door hem op dieet gezet. Nu vind ik geruststellen een belangrijke taak van de huisarts. Die mag niet wegbezuinigd worden, maar kost wel schaars zorggeld. Kan een online huisarts hiervoor uitkomst bieden?

Volgens NIVEL gebruikt 90 procent van de mensen internet omdat het de snelste manier is om aan gezondhedsinformatie te komen. Op basis van de gevonden informatie besluit 17 procent naar de (huis)arts te gaan en 11 procent dit juist niet te doen. Interessant is dan om te kijken of aanvullende online dienstverlening kan helpen die 17 procent verder omlaag te brengen.

Bevriende huisarts
Laat ik het even bij mezelf houden. Af en toe heb ik een vraag. Ergens een pijntje of ongemakje dat langer aanhoudt dan normaal. Meestal start ik met informatie zoeken op internet. Maar relevante informatie vinden is niet altijd eenvoudig. Mijn eigen huisarts ken ik niet eens. Ik kom nooit bij de goede man die bovendien al weer twee jaar geleden is vervangen door een vrouw. In dit soort gevallen bel ik dus even een bevriende huisarts, die me in een minuutje kan vertellen of mijn zorg terecht is. Niet iedereen heeft echter een huisarts in zijn vriendenkring. En zelf wil ik ook geen misbruik maken van die vriendschap. Ik zou een online ‘bevriende huisarts’ een goed alternatief vinden.

Chatten met de dokter
Ik zit te denken aan een website waar je heel veel informatie op kunt zoeken waarmee je vraag beantwoord kan worden. En als je het antwoord niet kunt vinden, chat of Skype je met een echte online huisarts uit de regio (die heeft dan ook toegang tot jouw dossier). En die kan in gevallen dat er toch een receptje nodig is dat dan meteen doorsturen naar jouw apotheek. Daar zullen bestaande werkwijzen en regels wellicht voor aangepast moeten worden. Bijvoorbeeld dat een online consult officieel pas ‘mag’ als het een vervolgconsult is. De vraag is of dat onoverkomelijk is.

Online graag!
Voor zo’n website zouden we de meest voorkomende vragen en klachten van patiënten kunnen inventariseren die in de categorie vallen: ‘hoef je niet voor naar de dokter’. Ik zou het als patiënt een uitkomst vinden. Want al zit mijn huisarts om de hoek, als ik het online kan doen, graag! Dat scheelt me immers enorm veel tijd. Zit hier op termijn een systematische kostenbesparing in? Ik denk het wel…wat denkt u?

Dit blog verscheen eerder op DigitaleZorgGids.nl

©2012 Harriët Messing

 

2 Responses to “MijnOnlineHuisarts”

  1. Yvonne van ingen Says:

    http://Www.thuisarts.nl kan mogelijk je nieuwe online vriend zijn om info te zoeken?


Geef een reactie

