ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

Griepnieuws van de huisarts 25 maart 2013

Filed under: Zorgcommunicatie — harrietmessing @ 8:13 pm

griep2Als huisarts weet je heel goed met welke kwalen en klachten mensen het meest onnodig op je spreekuur komen. Door voor je patiënten goede informatie rondom die klachten digitaal te ontsluiten, kun je hierop sturen. Goed communiceren, ook digitaal, kost weinig extra tijd, maar levert vooral heel veel tijd op!

Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden griep gehad. Menigeen zal zich af hebben gevraagd of hij ermee naar de dokter moest. Of is gewoon gegaan. Nu is er op internet allerlei algemene informatie te vinden over de griep, hoe lang het duurt enzovoort. Maar niet elke griep is hetzelfde. Dus voor de zekerheid toch maar even…

Informatiebehoefte
Ik heb zelf ook griep gehad en op dat moment uiteraard even gegoogeld. De informatie op internet is echter zeer algemeen en gaat niet echt in op de griepsoorten die nu heersen.  Ik zou duidelijke informatie van mijn eigen huisarts erg op prijs hebben gesteld: over de griepsoorten die er heersen, de symptomen en wat ik zelf kan doen. En duidelijke informatie over welke symptomen toch wel aanleiding zijn voor een bezoek aan de huisarts. Want met mijn eigen huisarts voel ik een vertrouwensband, met een anonieme website niet.

Digitale nieuwsbrief
Een digitale nieuwsbrief is daar een ideaal middel voor. En voor je begint te sputteren over geen tijd en zo: het schrijven ervan kost nauwelijks tijd als je een paar inleidende regels schrijft en dan bijvoorbeeld verwijst naar de betrouwbare informatie op Thuisarts.nl. Aangevuld met relevante informatie over het onderwerp uit je eigen praktijk et voilà: klaar is je nieuwsbrieftekst. Via een gratis mailingprogramma als MailChimp kun je heel simpel je eigen e-mailtemplate aanmaken met jouw logo of huisstijl erin (eenmalig), de tekst erin zetten, een mailinglijst aanmaken en gratis versturen.

Als je dit (gedeeltelijk, want je wilt wel eigen uitstraling en praktijkinformatie) samen doet met de groep huisartsen waarmee je bijvoorbeeld de huisartsenpost bemant, dan kun je wat je liever niet zelf doet samen uitbesteden.

Tijdsinvestering die tijd oplevert
Uiteraard is een goed e-mailadressenbestand een voorwaarde. U moet uw patiënten wel eerst om toestemming vragen om hen via mail te mogen benaderen. Als u dat nog niet heeft gedaan, is dat een diepte-investering die de moeite waard is. Als je die adressen hebt, is het dus een kwestie van onderwerp bedenken, tekst schrijven, in de mailtemplate zetten en versturen. Als je er een beetje handigheid in hebt of hebt gekregen is de tijdsinvestering maximaal een of twee uur. Wat je er voor terug krijgt zijn minder onnodige doktersbezoeken. Daar verdien je die twee uurtjes makkelijk mee terug!

Doelgroepen
Naast griep zijn er vast nog heel veel andere kwaaltjes waarvoor je mensen liever niet onnodig op het spreekuur ziet . En je kunt ook nieuwsbrieven voor specifieke doelgroepen binnen je patiëntenpopulatie maken. Bijvoorbeeld voor de chronische patiënten met diabetes of  COPD. Of je kunt patiënten wijzen op zelfhulpmogelijkheden bij allerlei klachten, zoals GripOpJeDip bij licht depressieve klachten. Je zult veel goodwill kweken met een dergelijke informatieservice. Ik wens je veel inspiratie!

Geschikt voor eerstelijn
Een digitale nieuwsbrief is niet alleen een goed idee voor de huisarts. Ook andere zorgverleners in de eerste lijn kunnen er hun voordeel mee doen. Nog meer redenen waarom een digitale nieuwsbrief in de eerste lijn zinvol is? Lees dit blog van Denis de Vries.

Oproep
Als er eerstelijns zorgverleners zijn die al ervaring hebben met digitale nieuwsbrieven, deel je ervaring op DigitaleZorgGids. Dat kan hieronder in het reactieveld of als gastblogger. Wil je als gast bloggen, stuur dan een mail naar redactie@digitalezorggids.nl.

Dit blog is op 21 maart 2013 op DigitaleZorgGids.nl verschenen.

©2013 Harriët Messing

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s