ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

Dagboek-apps bij chronische aandoeningen 30 juni 2014

Filed under: eHealth — harrietmessing @ 7:00 am
Tags: ,

dagboekHet bijhouden van een dagboek als je chronisch ziek bent, kan meer inzicht geven in de klachten en het verloop. Je kunt het voor jezelf bijhouden en zo zelf meer inzicht krijgen. En je kunt de gegevens ook delen met je behandelaar, zodat deze de behandeling nog beter kan afstemmen op jouw klachten(verloop).

Natuurlijk kun je altijd in een schrift of in een Word-document op je computer een dagboek bijhouden. Het voordeel van een app is dat je hem altijd bij je hebt en dus de hele dag door dingen kunt noteren. Bij sommige apps heb je zelfs de mogelijkheid grafische overzichten te maken of de gegevens uit te draaien of door te mailen.

Hieronder geef ik per aandoening of klacht een (ongetwijfeld niet compleet) overzicht van beschikbare dagboek-apps. Hebben we apps gemist, geef het mij door. Of heb je een mening over een app, schrijf een review (dat kan op de pagina van de app op DigitaleZorgGids via de link bovenaan de pagina).

Afvallen / leefstijl
CalorieTeller door FatSecret (iOS/Android; gratis)
MyFitnesPal (iOS/Android; gratis)

Alcoholverslaving
Alco Droid Alcohol Tracker (Android; gratis of € 1,99)

Astma / COPD
Asthma Journal (iAsthma) + Pro (iOS, € 0,89 / € 4,49)

Bloeddruk
Blood Pressure Diary (Android; gratis)

Borstkanker
OWise Borstkanker (iOS/Android; gratis)

Chronische vermoeidheid of pijn / hanteren belastbaarheid
Activiteitenweger (iOS, € 5,99)

Diabetes
Diabetesdagboek (iOS/Android; gratis)

Epilepsie
My Epilepsy Diary (iOS/Android; gratis)

Hoofdpijn / Migraine
Hoofdpijn Dagboek (Android; € 0,99)

(Inflammatoire) darmaandoeningen
Buikbuddy (iOS/Android; gratis)
Mijn Crohn’s Dagboek (Android; € 0,79)
Mijn IBS Diary (Android, € 0,80)

Multiple Sclerose
MS Diary (iOS; € 2,69)

Pijn
Pijndagboek (iOS/Android; gratis)

Prostaat-aandoeningen
Prostate Pal (iOS; gratis)

Psychische aandoeningen / stemming
Daybook.nl (iPad, gratis)

Reuma
Rheumatrack RA (iOS/Android; gratis)

Vocht- en blaasproblemen
iP Plaslijst (iOS, gratis)
Bladder Pal (iOS; gratis)

Ziekte van Parkinson / Parkinsonismen
Parkinson Diary (iOS, € 4,49)

©2014 Harriët Messing

Dit artikel is eerder verschenen op DigitaleZorgGids

 

5 Responses to “Dagboek-apps bij chronische aandoeningen”

  1. Bart Timmers Says:

    Ha Harriet, even op de wifi vanuit de Starbucks waar ik pauzeer onderweg naar vakantieadres in zuid-Engeland: prima blog, ter aanvulling/correctie: Myfitnesspal is ook voor iOS!

    Met vriendelijke groeten

    Bart Timmers https://about.me/btim

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  2. Ragna Says:

    hey Harriët!
    Inmiddels is er, na vreselijk lang wachten, de Meander Activiteitenweger voor iOS. Ik weet zo niet meer wat hij kost, maar ik vond hem duurrr!
    Activiteitenweger wordt veel gebruikt in de revalidatie en zoals bij mij bij NAH.

    • Hi Ragna,

      Dank voor de tip, ik heb hem er meteen bijgezet. 6 euro is inderdaad behoorlijk aan de prijs, maar als hij doet wat-ie moet doen, dan is-ie dat geld vast dubbel en dwars waard. Wil je wellicht een gastblogje schrijven voor DigitaeZorgGids over hoe jij de app gebruikt en wat je ervan vindt?

      Groetjes,

      Harriët

      • Ragna Says:

        Hey Harriët,
        Ik gebruik hem niet ik heb het op papier geleerd.
        Dus kan het je niet vertellen.

        Wel dat de activiteitenweger een hele goede fijne methode is om inzicht te krijgen in wat je kan en hoe je met minder schommelingen en beter plannen veel kunt bereiken.


Geef een reactie

