ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

4 apps die (een beetje) inzicht geven in je slaappatroon 4 september 2014

Filed under: eHealth — harrietmessing @ 8:09 am
Tags: , , , ,

slapenHeb je het idee dat je slecht slaapt? Wordt je wakker met het idee dat je net zo moe bent als toen je naar bed ging? Maak je jezelf zorgen over je slaap? Dan kan een tijdje je slaap meten met een slaap-app een idee zijn. Vaak slaap je namelijk meer en beter dan je denkt. Een paar keer wakker worden per nacht is namelijk heel normaal.Onderzoek toont aan dat als je feedback krijgt dat je beter hebt geslapen dan je denkt (zelfs als dit niet zo is), je al helpt cognitief beter te presteren. Blijt uit de gevens dat je echt slecht slaapt, dan kun je ermee naar je huisarts om te bespreken of je er iets aan kunt doen. Er zijn huisartsen, zoals Bart Timmers, die patiënten een iPod met daarop een slaap tracker meegeven naar huis. Hij merkt dat hij met de uitslag mensen vaak kan geruststellen. Hoewel de appjes niet super nauwkeurig meten, geven ze over een langere periode wel een patroon weer. Aanschaf van een duur apparaat als Beddit is echt niet nodig. We geven een overzicht van slaap-apps voor iOS en Android. Deze meten echter alleen hoeveel je beweegt tijdens je slaap en geven dus slechts een indicatie. Want er zijn vele factoren die de kwaliteit van je slaap bepalen.

Duurt slaaptekort kort of lang?
Slecht of te weinig slapen kan tot gezondheidsproblemen leiden. Slaaptekort kan op langere termijn een grotere kans geven op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en je immuunsysteem verstoren. Je hormoonhuishouding raakt erdoor van slag, waardoor je te veel vet opslaat. Als je tijdelijk slechter slaapt, ben je sneller geïrriteerd, minder alert, presteer je minder en kun je risicogedrag gaan vertonen omdat je risico’s lager inschat. Het is van belang te achterhalen waarom je slecht slaapt. Vaak is het stress en slaap je vanzelf weer beter als je de bron van de stress aanpakt. Dan kan het gebruik van een slaap-app wellicht bijdragen aan de stress die je krijgt van slecht slapen en ga je je daar juist nog meer zorgen over maken. Maar soms is er iets ernstigers aan de hand. Denk aan slaapapneu of slapeloosheid door gebrek aan melatonine. Juist dan is het van belang naar de dokter te gaan.

Sleep Cycle is misschien wel de meest bekende, meest gebruikte en meest verkocht sleeptracker app. Sleep Cycle (iOS | € 0,89) werd in 2013 door Lifehacker uitgeroepen tot meest populaire app. In de loop der jaren is Sleep Cycle steeds verder uitgebreid, van slimme alarmen tot rustgevende geluiden voor het slapen gaan.

Sleep Bot (iOS | Android | Gratis) meet je beweging, neemt geluid op tijdens je slaap (om te kijken of je snurkt), analyseert de data en geeft trend grafieken. Je geeft een druk op de knop wanneer je in bed gaat liggen en de app stop met opnemen als je alarm afgaat, erg gebruiksvriendelijk.

Sleep Time (iOS | Android | Gratis) van Azumio biedt geluiden om bij in slaap te vallen en wakker te worden, uitgebreide grafieken. De betaalde iOS versie biedt voor € 1,79 ook integratie met Instant Heart Rate) om je hartslag te meten en de mogelijkheid je grafieken in de cloud op te slaan.

Sleep as Android (Android | Gratis) is eigenlijk de Android-tegenhanger van Sleep Cycle. Het probleem van Android blijft echter de gefragmenteerde hardware, waardoor Sleep as Android op elk type telefoon weer anders kan werken. Voor de rest een prima alternatief voor Sleep Cycle.

©2014 Harriët Messing

Dit artikel is eerder verschenen op DigitaleZorgGids.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s