ZORGdotCOM

Communicatieadvies + Tekst

14 apps en 12 websites die helpen bij angst en paniek 8 december 2014

Filed under: eHealth — harrietmessing @ 7:12 am
Tags: , , ,

paniekEen angst- of paniekstoornis kan je kwaliteit van leven behoorlijk beïnvloeden. Je kunt ’s nachts wakker liggen of je huis niet meer uit durven. Het is belangrijk hulp te zoeken. Je huisarts kan je doorverwijzen naar de juiste hulpverlener. Het is belangrijk manieren te vinden om met je angst om te gaan, zodat je een relaxter en leuker leven kunt hebben. Er zijn ook websites die je online hulp kunnen verlenen en websites en apps (waarvan helaas het gros nog Engelstalig is, dus die taal moet je wel redelijk machtig zijn om de app te gebruiken) waarmee je jezelf kunt helpen. Overleg met je behandelaar wat voor jou een goede website of app kan zijn.

Apps

Meditatie en mindfulness

Relax & Rest Guided Meditations – iOS | € 1,79 | Android | € 1,59 – Groepstherapie is altijd een optie, maar sommige mensen vinden het gemakkelijker om in hun eentje rust te vinden. Met deze app kun je gewoon thuis of op elke andere gewenste plek drie verschillende geleide meditatie-oefeningen doen. Bewuste Ademhaling (5 minuten), Diepe Rust (13 minuten), and Bodyscan (24 minuten) zijn speciaal gemaakt om je te helpen ontspannen en tot rust te komen.

Equanimity – Meditation Timer & Tracker – iOS | € 4,49 – Meditatie is een manier waarop je kunt omgaan met de symptomen en nevenwerkingen van angst. Mensen die mediteren kunnen zichzelf op den duur trainen kalm te blijven als je angst of paniek ervaren. Deze app is simpel. Time elke meditatiesessie. De app geeft via lichtsignalen aan hoe lang je aan het mediteren bent. Je kunt aantekeningen maken over elke meditatie en je vooruitgang bijhouden terwijl je oefent om je angst en paniek de baas te worden

Qi Gong Meditation Relaxation – Android | Gratis – Qi Gong is een traditionele Chinese geneeswijze die lichaamshouding, adem en geest combineert om angst en stress te verminderen. Je hebt vast wel eens groepen Chinezen op TV in de buitenlicht zien oefenen. Deze app biedt je links naar een videobibliotheek vol met oefeningen. De video’s zijn gemaakt door Dr. Monica Frank, een psychologog met meer dan 20 jaar ervaring. Naast de video’s kun je allerlei artikelen over angst, meditatie en stress management lezen.

Hypnose

Anxiety Free – iOS | Gratis – Hypnose gaat een stapje verder dan meditatie. Het stuur je hersenen bepaalde signalen en verandert daar haast ongemerkt hoe je op stressoren reageert. De makers van deze app zeggen dat de geluidsopnamen subliminale signalen bevatten die krachtig inwerken op je onderbewuste. Hypnose moet je net als meditatie regelmatig doen. De bedoeling van de app is je zover te krijgen dat je zelfhypnose kunt toepassen zodra je angst of paniek voelt opkomen. Je moet uiteraard wel goed Engels kunnen verstaan, maar proberen is gratis!

Ademtechnieken

In BalanziOS | Android | Gratis en Nederlandstalig – Een ontregelde ademhaling kan ontstaan als je langdurig last hebt van stress of spanning en daardoor ontstaat een ontregelde zuurgraad. De ontregelde zuurgraad kan zorgen dat je last krijgt van bijvoorbeeld je spieren, luchtwegen, maag en darmstelsel of het hart en vaatstelsel. De ademtherapie is er dan ook op gericht je natuurlijke ademhaling te herstellen, een natuurlijke buik-flankademhaling waarmee je geboren bent. Een app met praktische oefeningen en informatie die hulp biedt tijdens een ontregelde ademhaling zoals bij hyperventilatie en een angst- en/of paniekaanval. Tijdens de aanval zelf helpt de app je om te kalmeren. Of gebruik hem als hulpmiddel tijdens een periode van aanhoudende gevoelens van gejaagdheid en/of stress. Het totale pakket bestaat uit een complete ademtherapie voor 3 maanden en richt zich op het herstellen van de buik/middenrif ademhaling. Deze app is in 2013 genomineerd voor de Health App Award.

Hyperventilatie AppiOS | Android | Gratis en Nederlandstalig – Voor de Nederlandse Hyperventilatie Stichting (NHS) is de Paniek en Angst App ontwikkeld voor Android en iPhone. De app biedt informatie over Hyperventilatie en audio- en bewegingsoefeningen tegen hyperventilatie en paniekaanvallen. Je krijgt informatie over wat hyperventilatie is, over de oorzaken en tips en hulp bij een acute aanval. Voor leden van de Hyperventilatie Stichting zijn er extra functionaliteiten beschikbaar zoals een hyperventilatiedagboek en extra audio-oefeningen.

Breathe2Relax – iOS | Android | Gratis – Ademhaling heeft een grote invloed op je lichaam en hoe je je voelt. In je jeugd zeiden je ouders wellicht wel eens dat je diep moest ademhalen als je boos of van streek was. Ademhaling is een krachtig middel om lichaam en geest onder controle te houden. Dus het kan je ook als volwassene helpen om stress en angst te managen. De app biedt ademhalingssessies die je in slechts vier minuten rustiger kunnen maken.

Universal Breathing – Pranayama FreeiOS | Android | Gratis – Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen een paniekaanval onder controle te krijgen of te voorkomen. Pranayama ademhalingstechnieken worden gebruikt bij yoga en hebben grote voordelen. Je leert diep adem te halen, vast te houden en met meer controle uit te ademen. Als het voor jou werkt, kun je de complete cursus kopen voor rond de 5 euro.

Drukpuntmassage

Acupressure: Heal Yourself – iOS | € 1,79 | Android | € 1,53 – Werken met drukpunten is een natuurlijke aanpak waarmee je specifieke punten op je lichaam behandelt om pijn of stresssymptomen te behandelen. Het kan ook de bloedtoevoer in de behandelde gebieden verbeteren, waardoor je humeur en je gezondheid verbeteren. De app helpt je de drukpunten te vinden op je lichaam die met jouw symptomen te maken hebben. Je oefent met je vingers druk uit op die punten wanneer je stress of paniek ervaart

Cognitieve therapie

MindshiftiOS | Gratis – Deze app is speciaal gericht op het tegengaan van paniek. Het geeft een uitgebreide uitleg over wat paniek precies is en waarom het voorkomt, maar geeft tegelijkertijd tips om een paniekaanval te voorkomen. Je kunt uit verschillende situaties kiezen die jouw paniek veroorzaken, en zo gericht advies krijgen.

Worry Box – Anxiety Self-Help Android | Gratis – Heb je ooit wel eens gedacht ‘kon ik mijn zorgen maar in een doosje stoppen en weglopen’? De Worry Box app zou dat wel eens voor je kunnen doen. De app werkt een beetje als een dagboek. Je schrijft over je zorgen en angsten en laat de app je helpen erover door te denken. De app stelt vragen, geeft angstverminderende hulp en zet je aan jezelf te helpen. De app is beschermd met een password.

Stop Panic & Anxiety Help Android | Gratis – Deze app biedt trainingen die zijn gericht op emotie en kalmering. Ze helpen je je angsten onder controle te krijgen. Je kunt daarna in een dagboek bijhouden wat de aanval veroorzaakte en hoe je ermee bent omgegaan. Hiermee leer je zien wat voor jou de triggers zijn en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Self-Help for Anxiety Management (SAM) – iOS | Android | Gratis – Deze app is gemaakt door specialisten van de University of the West of England en helpt je je angst en emoties onder controle te krijgen. Je vertelt de app hoe je je voelt en hoe angstig je bent. De zelfhulp-tools van de app laten je dan een aantal kalmerende en ontspannende oefeningen doen. De app biedt de mogelijkheid in contact te komen met lotgenoten die ook deze app gebruiken. Dit loopt niet via een openbaar netwerk als Facebook, maar is afgeschermd en beveiligd. Maar wel Engelstalig…

Anti-Anxiety APP Android | Gratis – Het is geen vervanging voor een therapeut, maar deze app kan dezelfde soort hulp bieden. Je vult een diagnostische vragenlijst in over je stress- en angstniveau. Met behulp van jouw antwoorden maakt de app een hulpprogramma op maat voor je met onder andere instructievideo’s over hoe je angst kunt verminderen en tolereren. Je kunt een dagboek bijhouden om inzicht te krijgen in triggers en wat werkt om aanvallen onder controle te brengen en te voorkomen.

Websites

Er zijn verschillende Nederlandstalige websites die online hulp bieden bij angst- en paniekstoornissen.

Mirro Angst heeft als doel om mensen te leren wat angst, paniek en stress is en welke beginnende angstklachten ze kunnen ervaren. De inhoud van de site is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van angst en paniek.

Interapy Paniekaanval – biedt behandeling van paniekaanvallen volledig online aan maar ook hybride of traditioneel op één van hun vestigingen in het land. Je krijgt inzicht in hoe paniekaanvallen ontstaan en hoe je hierop kunt ingrijpen.  Je leert de gedachten die je angstig maken herkennen en onderzoekt hoe reëel deze gedachten zijn. Door stap voor stap lastige situaties op te zoeken en te onderzoeken of de angstige verwachtingen uitkomen, zal je er steeds meer vertrouwen in krijgen dat paniekaanvallen ongevaarlijk zijn en dat je geen situaties uit de weg hoeft te gaan uit angst voor paniek.

Moodgym (Molemann) biedt online therapie. Kosteloos, in je eigen tijd en waar je maar wilt. Het is een interactief zelfhulpprogramma dat helpt bij angst, paniek en depressie. Al 600.000 mensen maakten gebruik van dit Australische webprogramma. MoleMann Mental Health kocht de licenties van MoodGYM en liet het vertalen in het Nederlands. Sinds 28 januari 2013 is de Nederlandse versie van het gratis MoodGYM programma online.

MijnKwartier biedt een gratis zelftest en een (betaald) zelfhulpprogramma op maat. Je begeleidt jezelf 15 minuten per dag gedurende 1 maand. Indien je dat wenst kan je later nog kiezen voor een langere periode. Je leert focussen op wat voor jou werkt en daar meer van te doen en net minder te doen van wat jou niet helpt. Je krijgt meer zelfvertrouwen waardoor je zelf oplossingen gaat zoeken en vinden. Het werkt met theorie, oefeningen, opdrachten instructievideo’s en maakt maandelijks een voortgangsrapport voor je huisarts.

Therapieland is ontwikkeld door een psychologenpraktijk in Leeuwarden. Deze biedt het gestandaardiseerde programma ‘Angst en paniek’, dat uit vijf sessies van een uur bestaat. Je leert stap voor stap angst- en paniekaanvallen te herkennen, te begrijpen en aan te pakken. Laat je bij deze behandeling begeleiden door de videotherapeut die bij je past om zo snel mogelijk van je angstklachten af te komen.

Nachtmerries.org – is van het UMCU en gaat over nachtmerries en alles wat met nachtmerries te maken heeft. Nachtmerries vinden plaats tijdens de slaap (en meer specifiek vaak tijdens het dromen). Betere kennis van slaap zorgt ervoor dat je ook je nachtmerries beter kunt begrijpen. Deze site is voor mensen die meer willen weten over nachtmerries, last hebben van nachtmerries, op zoek zijn naar een behandeling voor nachtmerries en als naslagwerk. Naast alles over nachtmerries is er op deze site een nachtmerrietest en informatie te vinden over slaap, dromen en andere slaapstoornissen.

Je hoeft niet in stilte te lijden
Eén op de vijf mensen heeft in zijn leven last van serieuze angstklachten en depressieve gedachten. Veel mensen worstelen hiermee en weten niet wat ze eraan kunnen doen. Maar liefst 40% van de mensen met een depressie heeft ook angstklachten. Voor steun kun je als patiënt terecht bij de Angst, dwang en fobiestichting. Mantelzorg voor familie en direct betrokkenen: geeft de Stichting Labyrinth in Perspectief.

Goede informatie over angst- en paniekstoornis geven de volgende websites:

Selectiemethode
Ik heb de (Engelstalige) app geselecteerd op basis van de ratings in de app stores en de Nederlandstalige apps op basis van andere aanbevelingen. Verder heb ikgekeken naar kosten, gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en relevantie voor de aandoening. Bij de websites heb ik gekeken naar de betrouwbaarheid en deskundigheid van de afzender.

©2014 Harriët Messing

Dit artikel is eerder verschenen op DigitaleZorgGids.

 

One Response to “14 apps en 12 websites die helpen bij angst en paniek”

  1. Deze informatie heb ik op de app preventiecoach arbo gezet @harrietmessing en natuurlijk met verwijzing naar jou, dank Ingeloes De PreventieCoach


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s